26 Μαρ 2015

Πως να κρατησω χαμηλά την LDL χοληστερίνη.

    
Η χοληστερίνη  μπορεί να είναι πάθηση των ενηλίκων, όμως έχει τις ρίζες της στην παιδική ηλικία. Αλλωστε και τα τελευταία στατιστικά δεδομένα, που αφορούν την Ελλάδα σε σχέση με τη χοληστερίνη και την υπέρταση, δεν αφήνουν καμία αμφιβολία πάνω σε αυτό: Στη χώρα μας οι αυξημένοι δείκτες χοληστερίνης διαπιστώνονται στο 7% του παιδικού πληθυσμού με τάσεις αυξητικές.
    
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΧΟΛΗΣΤΕΡΙΝΗ
    Η χοληστερίνη (ή αλλιώς χοληστερόλη) είναι μια λιπαρή ουσία που...
κυκλοφορεί στο αίμα και απορροφάται από τον οργανισμό μέσο τροφών και είναι απαραίτητη για να λειτουργήσει σωστά. Γι’ αυτό, άλλωστε, τη συνθέτει το συκώτι μας. Αποτελεί συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών και χρησιμεύει για την παραγωγή ορισμένων ορμονών και βιταμίνης D. Όσο πολύτιμη, όμως, είναι για τον οργανισμό μας όταν βρίσκεται σε φυσιολογικά όρια, τόσο επιζήμια ­γίνεται όταν τα επίπεδά της αυξηθούν πάνω από τις επιτρεπόμενες τιμές στο αίμα 
   . Σε αυτή την περίπτωση κινδυνεύουν οι αρτηρίες μας. Όταν δηλαδή υπάρχει περισσότερη από αυτή που ο οργανισμός μας χρειάζεται,τότε διεισδύει στα τοιχώματα των αρτηριών, δημιουργώντας κολλώδη αποθέματα, που σταδιακά εμποδίζουν την ομαλή ροή του αίματος με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι πιθανότητες εκδήλωσης καρδιαγγειακών επεισοδίων. 
     Η LDL ή κοινώς «κακή» χοληστερίνη,γίνεται«κακή» ουσιαστικά όταν ξεπερνά την ποσότητα την οποία χρειάζεται ο οργανισμός μας, και αντί να χρησιμοποιηθεί για τις ζωτικές μας λειτουργίες, διεισδύει στα τοιχώματα των αγγείων και προσκολλάται σε αυτά μαζί με άλλα λιπίδια. Έτσι ξεκινά η διαδικασία της αρτηριοσκλήρυνσης, και γι’ αυτό πρέπει να τη διατηρούμε όσο πιο χαμηλά γίνεται. 
     Η HDL, δηλαδή η «καλή» χοληστερίνη, δρα προστατευτικά απομακρύνοντας την «κακή» χοληστερίνη από το τοίχωμα των αγγείων,στέλνοντάς τη στο ήπαρ, όπου και μεταβολίζεται. Στην ουσία, ο οργανισμός θέτει σε ­λειτουργία έναν αμυντικό μηχανισμό, όπου η HDL «προσπαθεί» να καθαρίσει τις αρτηρίες μας, γι’ αυτό και ­χαρακτηρίζεται ως «οδοκαθαριστής». Έτσι, ­επιθυμούμε χαμηλή «κακή» ­χοληστερίνη (LDL) και υψηλή ­«καλή» χοληστερίνη (HDL).
    Αν η συνολική σας χοληστερίνη ξεπερνά τα 200mg/dL και οι λιποπρωτεΐνες χαμηλής πυκνότητας -LDL χοληστερίνη-, γνωστές και ως κακή χοληστερίνη ξεπερνούν τα 100mg/dL, τότε υπάρχει λλόγος ανυσηχίας. Αυτές είναι μερικές από τις νέες πρακτικές οδηγίες για την πρόληψη αλλά και την αντιμετώπιση της υψηλής χοληστερίνης στους ενήλικες, που εξέδωσε το Εθνικό Ινστιτούτο Καρδιάς, Πνευμόνων και Αίματος και αποτελεί τμήμα του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας (ΝΙΗ - National Institutes of Health) των ΗΠΑ. Η υψηλή χοληστερίνη αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιαγγειακών παθήσεων, που αποτελούν μία από τις κυριότερες αιτίες θανάτου στον ανεπτυγμένο κόσμο.


Φυσιολογική τιμήκάτω από 200 mg/dl
Οριακή τιμή200-240 mg/dl
Υψηλή τιμήαπό 240 mg/dl και ­πάνω



   Καλό είναι για τις παραπάνω τιμές να συμβουλεύεσθε τον μικροβιολόγο σας και τον γιατρό σας.






  Αν και ο οργανισμός παράγει ο ίδιος τη χοληστερίνη που χρειάζεται, την προσλαμβάνει επίσης από τις τροφές που καταναλώνουμε. Η υψηλή χοληστερίνη, τις περισσότερες φορές οφείλεται σε υπερκατανάλωση «ένοχων» τροφών. Ωστόσο, υπάρχουν σπανιότερα ορισμένοι πα­ράγοντες που επηρεάζουν την «ενδο­γενή» παραγωγή χοληστερίνης στον ίδιο τον οργανισμό, όπως είναι οι ακόλουθοι:
Αφορά τη μειωμένη λειτουργία του θυρεοειδούς (υποθυρεοειδισμός).
Ένα πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων γεννιέται με πολύ υψηλή ­χοληστερίνη (οικογενής υπερχοληστερολαιμία).
Τα περιττά κιλά που συσσωρεύονται στην κοιλιά ενισχύουν τις πιθανότητες αυξημένης χοληστερίνης. Στατιστικά τα υπέρβαρα άτομα εμφανίζουν συχνότερα χοληστερίνη.
Σύμφωνα με μελέτες, το στρες μπορεί να επηρεάσει το ρυθμό μεταβολισμού της χοληστερίνης.
Έρευνες έχουν δείξει ότι οι καπνιστές έχουν υψηλότερα επίπεδα χοληστερίνης σε σύγκριση με τους μη καπνιστές. Το κάπνισμα, επίσης, μειώνει τα επίπεδα της «καλής» χοληστερίνης (HDL).
Μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση της χοληστερίνης.
Το οινόπνευμα σε μικρές ποσότητες (1-2 ποτηράκια κρασιού την ημέρα) συμβάλλει στην αύξηση της HDL, της «καλής» χοληστερίνης. Αντίθετα, η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ αυξάνει τα τριγλυκερίδια, που επηρεάζουν αρνητικά τις τιμές της HDL.

Ποιες τροφές είναι καλό να αποφεύγουμε
  1. Το πλήρες γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα από πλήρες γάλα 
  2. Μην χρησιμοποιείτε βούτυρο ζωικής προέλευσης στα φαγητά σας. Προτιμάτε το ελαιόλαδο ή φυτική μαργαρίνη
  3. Μειώστε την καταναλώσει κόκκινου κρέατος 1 φορά κάθε 10 μέρες. Προτιμάτε  το κοτόπουλο και το ψάρι
  4. Πείτε όχι στα πολλά αλλαντικά η προτιμήστε τύπου light 
  5. Αποφύγετε αλκοολούχα ποτά και αναψυκτικά
  6. Η αυξημένη πρόσληψη ζάχαρης, μελιού, μαρμέλαδας, γλυκών ανεβάζει τα ποσοστά των τριγλυκεριδίων. Επίσης αποφεύγετε τα γλυκά, παγωτά
  7. Αποφύγετε τους κρόκους αυγών. Μπορείτε να αντικαταστήσετε 30γ κρέατος με 2 ασπράδια αυγών βραστά
  8. Να μην τσιγαρίζετε & τηγανίζετε το φαγητό σας. Καλό θα ήταν να προτιμάτε να προσθέσετε το λάδι στο τέλος χωρίς να ροδοκοκκινίζετε το κρέας σας όπως γίνεται παραδοσιακά στο μαγείρεμα.
  9. Αποφύγετε την κατανάλωση προϊόντων γρήγορου φαγητού (fast food)
   Ένα από τα καλύτερα βότανα που βοηθάει τον οργανισμό να μειώσει και να καταπολεμήσει την χοληστερίνη είναι η αγκινάρα.
 Παραπομπές:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

πως φτιαχνω blog